Sunday, 13 October 2013

Motosikal Modenas Kriss 100 merupakan motosikal 100cc keluaran pertama oleh syarikat MODENAS yang bermaksud (Motosikal dan Enjin Nasional Sdn. Bhd).Moped ini adalah moped yang paling laris di Malaysia selain saingannya dari syarikat motosikal yang lain.Modenas juga terkenal di luar negara seperti di Greece dan menjadi motor 'Cub' pilihan mereka.



Kita lupakan sebentar tentang sejarah Modenas.Diharapkan Panduan ini dapat memberi tunjuk ajar kepada mereka yang berjinak-jinak dengan motosikal nasional ini.Langkah-langkah yang perlu dilakukan UNTUK MENJADIKAN KRISS 100 LAJU ialah:



Sistem Ekzos(Exhaust System)

 -Kebiasaanya Kriss menggunakan ekzos standard yang menepati Euro Standard dan memasang silencer yang melekat sekali dengan ekzos tersebut.Ia juga hanya mempunyai lubang ekzos yang sebesar 20 sen(Memang angin tak lepas la).Dengan menukar ekzos 'RACING'.Ini membolehkan motor anda melepaskan asap pembakaran dan angin akan lepas dengan senang.Kesimpulannya motor anda akan laju dalam 5%.Tapi faham-faham lah,ekzos racing mana ada yang mesra bunyi.Semuanya macam bunyi perang.Pemasangan ekzos juga perlu diteliti dan panduan dari pakar kerana ekzos yang tidak sesuai akan menyebabkan bahagian dalam enjin rosak kerana getaran dan stress yang melampau.Antara ekzos yang menjadi tumpuan sekarang adalah:

1.NOB1

(Triovale AL Series)



2.Yy Pang



3.Leo Vince(GP Corsa)


4.Leo Vince(Cobra Exhaust)



Itulah diantara ekzos yang menjadi pilihan pemuda sekarang.(Leo vince tu faham-faham la ye..mahal ooo 400-600 gitu)



2.Sprocket

Sprocket merupakan gear pacu tenaga dari enjin ke roda.Standard Kriss ialah 14-38(Cepat pikap top speed hampeh)Denagan menukar set sproket jelas dapat memberi lebih lajak dan Pick-up.Biasanya sprocket belakan kecil dapat memberi lebih lajak(top speed).Sprocket besar lebih acceleration(Pick-up)

1. 16-32
2. 16-33
3. 15-30

Itu adalah sedikit contoh setting sprocket.Jadi cuba dan try ikut kesesuaian anda.


33 comments:

  1. kalau standart kilang spocket kriss apa bagus untuk top speed

    ReplyDelete
  2. Sya guna 15 35 korakk rasa ok tak tlong bgi info2x dulu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Try la dulu. Kalau rasa hampeh tukar. Ikut spec juga.

      Delete
    2. 30.15 sdap dh bole cucuk gang2 ex5 yg open spec2 highway ex5 or moto2 4stroke lain yg seangkatan CC klebihan dh kat brat body motor lain lbih ringan,,,tp klu kena cara kriss ni slalu raja top speed ujung mariii klu kriss 110 mmang x yah ckp la rxz 125z pun dy bole hambat selamber je dy pnya enjin besar,,,ni klu kriss 100 brg2 smua cutting ex5,,,so mau xmau kena bnyk ilmu skit utk modifided lg bg cun n padu

      Delete
    3. Kriss 110 std Guna spoket apa sesuai Ng kalau nak top speed..berat saya 70kg

      Delete
  3. Block 55mm berapa cc untuk kriss 100

    ReplyDelete
  4. Boleh cadangkan bengkel utk bikin mr1. kawasan johor

    ReplyDelete
  5. klo kriss blok 54 cdi tuka okey ke

    ReplyDelete
  6. Modenas Kriss mr2 standart kilang spocket apa bagus untuk top speed?

    ReplyDelete
  7. Lobang dpn exzos Kriss 100 n 110 sama ke

    ReplyDelete
  8. Standed mr1 untuk naik bukit spocket apa yg bagus?

    ReplyDelete
  9. Standed mr1 untuk naik bukit spocket apa yg bagus?

    ReplyDelete
  10. Standed mr1 untuk naik bukit spocket apa yg bagus?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi pendapat aku, sproket standard tu mmg dah ok untuk panjat bukit. Kalau mendatar, turun 2 mata belakang ok dah, turun lebih menyesal nanti.

      Delete
  11. KrissFL 100 block 53,carb TS125,exzos apido big bore. Main highway sprocket 15-36 dah cun, pickup ada top pon senang dpt. Ni untuk bawa bebanan, kalau single rider turun sikit mata sproket belakang.

    Ape-pon lain motor lain setting,nak set sproket kena paham kekuatan enjin korang.

    ReplyDelete
  12. Kalau Kriss 100 nk masuk block 57mm,head kena Modi ke

    ReplyDelete
  13. Last slip bleh bwak msuk block xyh korek berapa eh?? 53?57?

    ReplyDelete
  14. Nk tanya saya pakai kriss 110 standart top speed 90 tapi bila naik bukit hampeh terus turun 60 boleh tlg x???

    ReplyDelete
  15. spoket apa yg bagus untuk modenas ct115?

    ReplyDelete
  16. Block 53, carb wave 125 cun pakai spoket brapa eh ?

    ReplyDelete
  17. kriss 110 standard pakai exzos apido big bore elok x atau bleh rsakkn enjin?

    ReplyDelete
  18. Klau block standard....nk tukar spoket saiz brape dpn blkng... untuk sedap jalan punya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klau Block 53, pkai kabreta hp... paling sedap pkai spoket saiz brape dpn dgn blkng?

      Delete
  19. Ct10modenas untuk main pikup top speed sesuai x pkai 36/15

    ReplyDelete
  20. Nak tanya apido Kriss 100 boleh masuk ke kat mr1?

    ReplyDelete
  21. Klau moto standards pkai kabreta wave 125....spoket yang sesuai untuk main pikup saiz brape dpn dgn blkng

    ReplyDelete